آشنایی با پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن یا همان Push notification یک پیام کوتاه و تعاملی و کلیکی می باشد تا حدودی شبیه به sms اما متفاوت تر از آن است و اغلب شامل یک متن یا تصویر است که مستقیما به لپتاپ ها یا موبایل کاربران ارسال می شود.
پوش نوتیفیکیشن ها اغلب از طریق وبسایت ها یا اپلیکیشن ها یا سیستم های ارسال می شود و نیازی به درج اطلاعات و شماره تلفن کاربران نمی باشد و کاربر با اختیار و اجازه خود پوش نوتیفیکشن های شما را دریافت می کند.
روزانه صدها نوتیفیکشن از اپلیکیشن های مختلف مانند یوتیوب ، اپ های بانکی و … روی تلفن هوشمند ما ظاهر می شود و برای ما پیامک یا نوتیفیکشن می فرستند .
بعد از اینکه اپلیکیشنی را نصب می کنید یا وارد سایت خاصی می شوید ، پیامی با اهداف خاصی ارسال می شود و کاربر شخصا اطلاعات خود را وارد می کند تا از اپ یا سایت مورد نظر نوتیفیکشن دریافت کند .
این نوتیف ها با پیام های کوتاه عادی متفاوت است و باعث می شود کاربران عادی را به مشتری های وفادار تبدیل کند.
این نوتیف ها نه تنها برای اپلیکیشن ها کاربر فراوان دارد بلکه در وبسایت ها نیز شما می توانید برای کاربران سایت خود نوتیفیکیشن ارسال کنید و آنها را به سایت برگردانید و برند خود را بالا نگه دارید که در این صورت بازدید از سایت شما بالاتر از همیشه می رود . حتی می توانید به توجه به بازدید کاربران از جاهای مختلف سایت خود اطلاع یابید و دسته بندی کنید و برای هر گروه نوتیف متناسب با گروه مخاطب را ارسال کنید . به عنوان مثال اپلیکیشن های آموزش زبان با توجه به نیاز هر فرد و زبان مشخص اون شخص نوتیف اختصاصی ارسال می کنند و احساسات کاربر را برانگیخته می کنند .
به طور معمول در تلفن همراه هر کاربر تعداد زیادی برنامه وجود دارد که شاید ماه ها کاربر به سمت آن ها نرفته باشد و برنامه هارا فراموش کند در این مواقع پوش نوتیفیکشن ابزار خوبی برای فراموش نشدن برنامه هاست .
مانند یه سری از بازی ها مانند بازی پلاتو که با هر اتفاق جدید توی بازی نوتیفیکشن برای کاربرانش ارسال می کند و آنان را از اتفاقات و تغییرات جدید آگاه می سازد .
کاربر برای دریافت پوش نوتیفیکشن نیازی به حضور در برنامه ندارد و نوتیف مد نظر در اولین لحظه از برقراری تلفن همراه به اینترنت به موبایل هر شخص ارسال و دریافت و مشاهده می شود . بنابراین هرزگاهی با ارسال یک پیام به مخاطبین یادآوری می کنیم که از برنامه ما استفاده کنند .
این پیام ها می تواند یک پیام دارای کد تخفیف برای خرید یک محصول ، درخواست بروزرسانی اپ ، تیتر یک خبر خیلی فوری و … باشد .
همچنین اینها اغلب رایگان بوده و بازدهی بالای این سرویس باعث شده تاغ به یکی از کارآمد ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ در رسانه ها تبدیل شود .
همچنین پوش نوتیفیکیشن کاربرد های فراوانی دارد که میتوان به آن ها اشاره کرد :
- ارسال اخبار فوری ، جذاب و مهم برای جذب گسترده مخاطبین به هدف خویش
- ارسال پیشنهاد های لحظه ای و روزانه و جذب کاربران و تبدیل آنان به مشتری های وفادار
- ارسال نوتیف به روزرسانی برای باخبر شدن مخاطبین از تغییرات برنامه
- ارسال نوتیف و پست های تبلیغاتی برای افزایش جذب ترافیک و کسب درآمد بیشتر
انواع پوش نوتیفیکیشن
- وب دسکتاپ: در این حالت نوتیف روی صفحه کامپیوتر یا لپتاپ ظاهر می شود و کاربر اغلب در سایتی ثبت نام کرده یا اپلیکیشنی را روی سیستم خود نصب نموده است . این کار باعث تعامل بیشتر کاربران با سایت می شود .
- وب موبایل: این حالت نوتیف از طریق وب به گوشی ارسال شده و در بالای صفحه نشان داده می شود و وقتی کاربر مرورگرش را باز کند پیش نوتیفیکشن را می بیند . ممکن است کاربر وارد سایت شما نشده باشد اما اعلانات سایت شما را برای خود فعال کرده باشد . بیشتر دیجیتال مارکت ها از این روش برای تعامل بیشتر با کاربران استفاده می کنند .
- اپلیکیشن موبایل: این پوش نوتیف زمانی اتفاق می افتد که کاربر برنامه ای را نصب کرده و ان اپ برای موبایل نوتیفیکیشنی برای موبایل ارسال می کند . مثال ساده این مورد نوتیف هایی است که تلگرام ، واتساپ ، توئیتر و … برای تلفن همراه ارسال می کند . عموما در لاک اسکرین و محل نمایش نوتیفیکیشن ها در بالای صفحه نمایش نشان داده می شود .
- دستگاه های هوشمند مانند اپل واچ: در دستگاه هایی مانند اپل واچ شما می توانید اعلان اپلیکیشن های مختلف مانند شبکه های اجتماعی یا اعلان های ورزشی را روی صفحه نمایش آن مشاهده کنید . این ساعت ها مستقیم به موبایل ها متصل می شوند و نوتیف های گوشی به ساعت منتقل می شود .